Lidelser

HVA ER OCD/Tvangslidelse

Vaske hender, sjekke ytterdøra, slå av og på lyset, dusje.
Har jeg vasket hendene godt nok? Er dette glasset rent nok? Hva er den flekken der? Husket jeg å slå av kaffetrakteren? Helt vanlige handlinger og spørsmål vi alle gjør eller tenker. Ved tvangslidelse kan slike handlinger eller bekymringer ta over hverdagen. Handlinger eller bekymringer som for de fleste av oss er over på sekunder kan ta over en time. Link til Ananke


Behandling med ER/P er den anbefalte mot Tvangslidelse. Etter en eller to timer med utredning og planlegging starter behandlingen med 10-14 timer med hjemmeoppgaver mellom timene. Noen trenger færre timer, mens andre har behov for flere timer behandling.

HVA ER EN FOBI

Hvis du bor i Norge og er redd for hai så er det ikke noe stort problem i hverdagen. Hvis du er så redd for slanger at du ikke tør å dra på hytta om sommeren, eller så redd for veps at du ikke kan være utendørs på sommerdager bør du vurdere å søke hjelp.
Eksempel på fobier: Høydeskrekk, Mørkeredd, sprøyteskrekk, flyskrekk, tannlegeskrekk, legeskrekk, blodfobi, edderkoppfobi, musefobi, oppkastfobi, fobisk redd for vind, slangefobi, vepsefobi, klaustrofobi, heisskrekk……


Ved fobier er det aktuelt med en kartleggingstime og da blir enig om fobien skal behandles i en lang sesjon på inntil 3 timer eller fordelt på flere timer. Begge deler er like effektivt.

HVA ER ANGST:

Angst er en normal reaksjon på fare som skal hjelpe oss til å komme bort fra eller takle farlige situasjoner. Noen ganger blir vi redd for ting som ikke er farlige og angsten hindrer oss i å gjøre ting vi liker å gjøre og blir ett problem.

Angsten påvirker oss fysisk: Hvordan det kjennes ut i roppen; hjertebank, får ikke puste, vondt i brystet, svimmel, tåkesyn, prikker i fingre, armer og bein, muskelsmerter, svetting, tørr i munnen, kvalme, må på do.

Angsten påvirker oss psykisk: Hva vi tenker: Jeg greier det ikke, jeg kommer til å dumme meg ut, jeg kommer til å besvime, jeg blir gal, jeg kommer til å dø, jeg får ikke puste, jeg blir gal, jeg må bort.

Angsten kan påvirke hva vi gjør eller oftere : Hva vi unngår å gjøre: unngå å reise med tog, bil, buss, sove borte, høyder, butikker, folkemengder,

Angsten kan utløses av situasjoner, steder, tanker eller følelser


I kognitiv terapi ser vi på utløsere for angsten, hvilke tanker som dukker opp, hvilke strategier du har brukt når angsten dukker opp. Er disse hjelpsomme? Du lærer nye teknikker og måter å møte angsten på. Etter en eller to utrednings/planleggingstimer starter behandlingen. I utgangspunktet setter vi opp 10 timer tilsammen med avtaler hver/hver 2. Uke. Dette justeres etter behov. Noen blir bra raskt, mens andre trenger flere timer. I fellesskap blir vi enig om hjemmeoppgaver mellom timene.

Ulike Angstlidelser;

Sosial angst: redd for situasjoner der du tenker at du kan dumme deg ut; spise med andre, rekke opp hånda, ta telefonen, bestille mat på en restaurant, kjøpe klær

Agorafobi: Unngår menneskemengder, offentlige steder, unngår å dra noen steder alene

Generalisert angst: Hverdagslige bekymringer tar overhånd og gir kroppslige plager med muskelspenninger og uro, skvettenhet. Redd for at det skal skje noe med barna. Hvordan skal det gå med meg? Tenk hvis jeg blir syk.

Seperasjonsangst: Barn som er redd for å sove borte, tør ikke å dra på leirskole, overnatte hos venner. Redd for å sove i egen seng. Gråter og har det fælt når foreldrene drar fra dem på skole/SFO utover en tilvenningsperiode.

Selektiv mutisme; Snakker ikke til andre enn folk han/hun kjenner godt. Snakker ikke til noen på skolen andre enn bestevenn/familie. Ved selektiv mutisme er samarbeid med skole/SFO /barnehage viktig.

Helseangst/ Hypokondri: Er det ikke en kul der, kan det være kreft? Jeg har vondt i brystet, er det hjerteinfarkt? Hvis du bekymrer deg for å være syk, men grundige og gjentatte undersøkelser hos legen har ikke påvist noen sykdom, men du bekymrer deg like mye.

Panikkangst: Flere anfall hvor du blir plutselig redd helt uten grunn og blir redd for å få nye anfall eller unngår steder/situasjoner for å ikke få flere anfall.

 

HVA ER TICS og TOURETTE

Tics er plutselige, ufrivillige bevegelser eller lyder. Ved Tourette har du både lydtics og bevegelsestics som er plagsomme og varierer over tid og du har hatt tics i over ett år.

Eksempel på tics: overdreven blunking, rykninger i ansiktet, grimaser, kremting, snufsing, gjentagelse av ord eller setninger, rykninger i skulder, arm eller bein, må ta på ting, lyder, utrop.

Ticsene kan undertrykkes kortvarig og er ofte kraftigere hjemme enn på skolen. Tics forverres ofte av stress.

 

Tics kontrollerende trening:
Mange kan ved trening lære å reduser mengden tics. Dette er en behandling som krever motivasjon og stor egeninnsats. Dette er ett alternativ til medikamentell behandling av tics. Etter en kartleggingstime planlegger vi 5-8 timer behandling. Du skal se begynnende effekt etter 5 timer dersom du er av de som treningen kan hjelpe.

HVA ER TRICOTILLOMANI

; overdrevent hårnapping
Å nappe øyenbryn til en penere fasong eller fjerne uønsket hårvekst er vanlig, men hvis du ikke greier å slutte før øyenbrynet er borte eller du har hårløse flekker eller du bruker timer med pinsetten i steden for å gjøre andre ting bør du søke hjelp.

 

De fleste skammer seg over hårnappingen og tror ikke det finnes hjelp, men mange kan bli bra av behandling. Etter en kartleggingstime setter vi opp 10 behandlingstimer. (Link :http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/avdelinger/angstlidelser/Sider/trikotillomani.aspx?blankMaster=true)

Hva er Kognitiv Terapi

Kognitiv kommer av ordet kognisjon som betyr bearbeiding av informasjon. I kognitiv terapi er vi opptatt av tanker som dukker opp i situasjoner her og nå.

Les mer..

Tre

Lidelser

Sjekketvang, bekreftelse og forsikring, orden, symmetri og systemer, samle, hamstre, gjemme

Les mer..